فسفر Phos. Phosphorus

* نام آزمایش:

فسفر 

* نام‌های دیگر آزمایش:

Phosphorus P, PO4, Phosphate ,

* آزمایش‌های مرتبط:

Vitamin D, K, Na, Calcium

* علت درخواست :

زمانی كه سطح كلسیم خون غیرطبیعی باشد، فرد مبتلا به بیماری‌های كلیوی یا دیابت باشد و زمانی كه فرد از مكمل‌های غذایی یا دارویی حاوی كلسیم و فسفر استفاده كند این آزمایش درخواست می شود.

* نمونۀ مورد نیاز:

نمونه خون وریدی، ادرار و یا ادرار 24 ساعته

* آمادگی قبل از انجام آزمایش:

نیاز است فرد قبل از انجام آزمایش بین 10 تا 12 ساعت ناشتایی را رعایت نماید.

* اطلاعات تکمیلی:

فسفر ماده‌ای معدنی است كه برای تولید انرژی، عملكرد ماهیچه‌ها، اعصاب و رشد استخوان‌ها ضروری است. این ماده نقش مهمی ‌را در تعادل اسید و باز بدن ایفا می‌كند. فسفر از طریق رژیم غذایی وارد بدن می‌شود و توسط روده جذب می‌گردد. 70 تا 80 درصد فسفر موجود بدن در‌تركیب با كلسیم، استخوان‌ها و دندان‌ها را می‌سازند. حدود 10 درصد از فسفر بدن در ماهیچه‌ها و حدود 1 درصد نیز در بافت‌های عصبی یافت می‌شود. و بقیه نیز در سلول‌های بافت‌های مختلف بدن یافت می‌شود. مقادیر غیرطبیعی فسفر در شرایط زیر دیده می‌شود: سوء تغذیه، سوء جذب فسفر، عدم تعادل اسید و باز افزایش غیرطبیعی میزان كلسیم و بیماری‌هایی كه روی عملكرد كلیه تأثیر می‌گذارند.

افزایش و كاهش ناچیز مقدار فسفر علائم خاصی ندارد اما كاهش شدید آن باعث ضعف، خستگی، گیجی و افزایش شدید آن، باعث گرفتگی عضلات می‌شود.

برای بررسی عملكرد كلیه‌ها آزمایش فسفر در ادرار نیز درخواست می‌شود. مقادیر بسیار بالای فسفر باعث صدمات به بافت‌ها و اندام‌های مختلف می‌شود. به طور طبیعی میزان فسفر در كودكان به علت استخوان سازی بالا است.

* مقادیر نرمال:

کودکان:        6-3 میلی گرم در دسی لیتر

بزرگسالان:    4.5-2.7 میلی گرم در دسی لیتر

 

 


آمار سایت

افراد آنلاین: 174 نفر

بازدید های امروز: 341 نفر

بازدید های دیروز: 537 نفر

تعداد کل بازدید های سایت: 1958266 نفر


نقشه سایت


تماس با ما